Educació
Primària
Projecte Educatiu
El nostre projecte educatiu pretén desenvolupar amb rigor els coneixements i les competències clau per garantir la continuïtat formativa dels nens i nenes, així com acompanyar-los en la construcció de la personalitat. Valors com l’esforç, la perseverança, la resiliència, l’acompanyament, la tolerància, la cooperació, l’autoconeixement, l’esperit crític, l’exigència, i uns hàbits d’estudi i de treball sistemàtics, ens defineixen com a escola.
Durant una tercera part de l’horari, treballem de forma sistemàtica la Llengua Catalana, la Llengua Castellana i les Matemàtiques, que són la base per després poder resoldre situacions diverses i consolidar les competències específiques i els coneixements fonamentals d’aquesta etapa.
Més informació sobre el nostre projecte d’Educació Primària aquí
Espais d’Aprenentatge
Els Espais d’Aprenentatge s’estructuren a partir d’una organització flexible dels alumnes. Són escenaris d’aprenentatge, de comunicació i de relació on s’experimenta lliurement amb diferents materials i propostes vinculades a un tema. Es comparteixen activitats i resolen reptes amb alumnes de diferents grups de referència.
En aquests espais, que són de lliure elecció, els nens i nenes són els protagonistes i constructors del seu aprenentatge i el mestre, fonamentalment, dissenya, organitza, afavoreix i avalua aquest procés.
Activitats Simultànies
Les Activitats Simultànies són propostes on els nens i nenes, distribuïts en petits grups, realitzen activitats de manera autònoma i aprenen a conèixer-se, gestionar-se i autoregular-se. Els mestres dissenyen la proposta, dinamitzen els aprenentatges i en fan una observació individualitzada.
L’organització de la classe i dels espais amb aquestes activitats implica una distribució que possibilita el treball de petits grups que simultàniament realitzen activitats diferents, prou obertes perquè puguin adaptar-se als diferents ritmes evolutius i potenciar, així, l’autonomia.
Espai Kósmos
L’Espai Kósmos s’estructura a partir de projectes l’eix vertebrador dels quals és el Coneixement del Medi Natural i Social. Són transversals i estan vinculats amb altres àrees. Parteixen de diferents situacions d’aprenentatge i s’organitzen en grups de treball cooperatiu. Es tracta que l’alumnat aprengui a desenvolupar estratègies de raonament mentre va adquirint nous coneixements d’aquestes àrees.
Per treballar aquests projectes partim de l’anàlisi d’una situació o problema que està lligat als objectius a treballar i que són els que guien la investigació i, per tant, l’obtenció del coneixement. Es treballa de forma intensiva, també, l’esperit crític i la creativitat.
Espai Libri
L’Espai Libri engloba, de manera integrada, objectius d’aprenentatge de diverses àrees de l’àmbit lingüístic. Com a metodologia utilitzem les capses d’aprenentatge que permeten l’adquisició del coneixement i les competències pròpies d’aquest àmbit afavorint la reflexió, la resolució de preguntes, la capacitat d’aprendre per si mateixos i el treball en equip.
Les capses d’aprenentatge són propostes guiades d’investigació, experimentació i construcció de coneixement i habilitats dissenyades per l’equip docent i que les nenes i els nens duen a terme de forma autònoma en petit grup.
Espai Bitàcola
A l’Espai Bitàcola, realitzem activitats de les àrees de Matemàtiques i Llengua Catalana a partir de propostes multinivell que permeten treballar a cadascú en funció de la seva capacitat i ritme de treball. L’objectiu és que l’alumnat tingui la possibilitat d’escollir diferents opcions i que tothom pugui arribar al seu màxim nivell.
Les activitats estan agrupades per nivells de dificultat, de la simple reproducció a l’aplicació dels coneixements i la reflexió. El mestre acompanya l’alumnat perquè pugui anar gestionant el seu aprenentatge i vagi trobant les eines per aprendre, corregir-se i superar-se.
Projectes
L’ART x TWO és un projecte d’Educació Sensorial, Visual i Plàstica que es treballa en Llengua Catalana i Llengua Anglesa alhora. Parteix d’uns recursos audiovisuals de creació pròpia on els actors protagonistes són docents nadius que reforcen el vocabulari específic de l’àrea i les estructures lingüístiques bàsiques.
El projecte Creativitat en Moviment pretén que l’activitat física es visqui com una eina que ajuda a tenir una bona qualitat de vida. Atorga protagonisme, autonomia, cooperació i responsabilitat a l’alumnat. Al Cicle Inicial el treballem en Llengua Castellana i al Superior, en Llengua Anglesa.
Les bases del nostre Projecte Pedagògic
- Un aprenentatge basat en competències.
- La personalització dels aprenentatges.
- Un enfocament globalitzat on s’acompanya l’alumnat en les propostes dissenyades per tot l’equip de professorat.
- El reforçament de les competències transversals, especialment l’autonomia i l’autoregulació.
- Una avaluació amb una funció formativa i formadora.
L’organització del Projecte Educatiu de Primària
- Bloc 1: Coneixements i competències clau (treball sistemàtic de les àrees instrumentals).
- Bloc 2: Entorns d’aprenentatge globalitzat.
- Bloc 3: Projectes específics.
Avaluem les competències en quatre nivells d’assoliment que són una gradació dels coneixements adquirits, de l’autonomia de cada nena i nen en el seu procés d’aprenentatge, de la pròpia consciència del progrés i de les estratègies de millora. En els informes també incorporem observacions qualitatives tot fent incidència en els aspectes en què les famílies els podeu ajudar a millorar.
Altres activitats
L’aprenentatge de la Llengua Anglesa
Som Cambridge English School. Treballem la Llengua Anglesa posant l’èmfasi a la part oral en els primers nivells i anem introduint el procés de la lectura i l’escriptura de manera esglaonada fins a aconseguir que l’alumnat finalitzi l’etapa de Primària amb un nivell A2+.
Cicle Inicial: 3h de Llengua Anglesa + 1h als Espais d’Aprenentatge
Cicle Mitjà: 3h de Llengua Anglesa + 1h d’English_Lab
Cicle Superior: grups reduïts i expressió oral amb professorat nadiu. 3,5h de Llengua Anglesa + 1h STEM_LAB (a 5è)
Educació Musical
L’objectiu d’aquesta àrea és desenvolupar la sensibilitat de l’alumnat, així com estimular les emocions, ambdós aspectes molt beneficiosos per a l’educació global de la persona.
El cos, com a mitjà d’expressió dinàmic, es desenvoluà de manera transversal a través de la dansa, present a les diferents diades festives escolars.
El llenguatge musical ens mena a través del ritme i la notació a experimentar i aplicar la interpretació musical de diferents maneres.
Digitalització
El nostre objectiu és ajudar els nens i nenes a construir una identitat personal digital orientada a la ciutadania, amb el foment del pensament crític no tan sols en l’ús de les tecnologies, sinó de manera global en l’ensenyament-aprenentatge.
A l’escola disposem de pissarres digitals interactives a les aules, carros d’iPads ordinadors portàtils per a la Primària i alguns materials digitals específics per treballar el pensament computacional, com la Bee-Bot, el Cubetto o el Makey Makey; aplicacions com l’Scratch i Code.org i alguns projectes d’impressió 3D.
També aprenen a ser autònoms dins de l’entorn de Google Education (correu, calendari, Drive i Classroom) i a utilitzar la tecnologia com a eina dins de l’aprenentatge: Typing (mecanografia), Xim i Xesca (comprensió lectora) o Canva per realitzar infografies.
Les Activitats Culturals
Com a pilar essencial del nostre projecte educatiu, dediquem moments cada trimestre a oferir al nostre alumnat activitats culturals de qualitat que enriqueixen la seva formació personal. Afavorint aquest tipus d’experiències, sumem cultura, factor indispensable en la construcció de la personalitat, de la idea del món i del criteri propi.
Visitem museus que tenen propostes educatives d’alta qualitat, exposicions, gaudim d’espectacles en llocs emblemàtics de la ciutat… També convidem a venir a l’escola companyies de titelles i grups musicals que ens fan gaudir i aprendre d’una manera molt vivencial i significativa.
Les convivències
Les convivències són una manera de trencar el ritme escolar i familiar, una oportunitat de gaudir dels companys i companyes i de la natura.
A Les Vinyes posem en pràctica d’una manera especial valors fonamentals que potencien la bona convivència i que són eix de la nostra acció educativa. Aprenem des d’un altre entorn conegut i proper, alhora que desenvolupem l’autonomia i l’autoconeixement.
Amics Lectors i Classes Amigues
Cada trimestre trobem diferents moments on “grans” i “petits” compartim activitats de foment del gust per la lectura, celebrem les tradicions, decorem l’escola junts…
D’aquesta manera, ens coneixem i estrenyem vincles la qual cosa ajuda a millorar la convivència i el bon clima que es respira a l’escola.
La 2a Llengua Estrangera (Francès i Alemany)
L’aula de llengua estrangera proporciona un context real de comunicació on es donen les condicions bàsiques per assolir les competències.
A partir de 5è de Primària, incorporem la 2a llengua de manera lúdica, fomentant la llengua oral i introduint, a poc a poc, les estructures lingüístiques de la competència escrita.
Treballem a partir de diverses metodologies actives, com la ludificació, els jocs de rol, la teatralització a partir de diàlegs, cançons…