Festa d’Escola 2024
#
25 November - 2024
#aquiproubullying, una experiència pilot que promou el benestar emocional

Un dels eixos principals del nostre Projecte Educatiu és la tutoria i la convivència. Per això, la formació contínua del professorat en els àmbits de la prevenció, la sensibilització i l’observació conscient són clau per a l’èxit de la nostra pràctica educativa i la recerca del benestar emocional de tota la comunitat educativa. 

En aquest sentit, el curs passat, el claustre de l’escola va rebre una formació específica dins el Programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying, impulsat per la Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa. Aquest programa promou el benestar emocional de l’alumnat, la implicació individual i col·lectiva en la millora de la convivència, i la sensibilització envers l’assetjament escolar com a factors clau en la prevenció. A banda, promou estratègies de detecció preventiva continuada, estructures de tipificació i pautes en el procés d’abordatge de situacions d’assetjament i ciberassetjament escolar.

I, aquest curs, hem començat la formació específica dels Equips per a la convivència, que estaran formats per alumnes de 5è i 6è de Primària i de 1r, 2n, 3r i 4t de Secundària.

 

Els Equips per la convivència a Primària
A Primària, durant el 1r i 2n trimestre, l’alumnat de 5è i 6è està rebent una formació amb l’objectiu de posar en marxa aquests Equips per la convivència. Es tracta de potenciar l’observació del benestar i les relacions, apoderar-los en el seu paper en la promoció d’aquest benestar i la convivència positiva, aconseguir, a través de la sensibilització, el reconeixement de la figura dels Equips per la Convivència com a referents de confiança entre iguals i dotar-los d’eines perquè detectin i comuniquin situacions de risc d’assetjament i ciberassetjament escolar, així com altres tipus de violències.

Paral·lelament, també estem treballant per decidir el lema del projecte, com en faran difusió de 1r a 4t de Primària, quin serà el distintiu que els farà visibles i quin serà l’espai físic que ocuparan al pati.

Al 3r trimestre posarem en marxa el projecte: s’escolliran els representants de cada classe i s’establirà la rotació de l’alumnat que, voluntàriament, vulgui formar-ne part.

 

Delegats i delegades de convivència a Secundària
A Secundària, la Comissió de Convivència ja fa anys que funciona. Aquest any però, i seguint les recomanacions del programa aquiproubullying que estem implementant, hem fet algunes innovacions en la gestió de la convivència a l’escola.

Durant el mes d’octubre, cada classe ha escollit els delegats i delegades de convivència del grup d’alumnes que s’hi han presentat. N’han sortit dos per classe, de 1r a 4t de Secundària, que són els i les referents per a la resta d’alumnat en qüestions de convivència, i que treballen amb el professorat i la psicopedagoga del centre per abordar els conflictes i, també, per prevenir i preservar el bon ambient i tranquil·litat per a tots els i les alumnes dins de l’escola.

Els delegats i delegades de convivència han rebut, aquest primer trimestre, una formació per part de psicòlegs de l’Institut de Psicologia especialistes en aquesta qüestió. Se’ls ha format sobre com identificar els diferents conflictes que es produeixen entre els companys i companyes, quins són els circuits de comunicació d’un cas i quina funció tenen els delegats i delegades.

La Direcció d’Escola i la psicopedagoga d’escola reuneix a tot l’alumnat de Secundària per presentar la comissió i el seu funcionament i a tots els delegats i delegades, que han de ser els i les referents per a tothom, que pugen a l’escenari i expliquen els aspectes que més els van interessar de la formació. Alhora, es posen a disposició per ajudar en els diferents conflictes que puguin sorgir. Un braçalet on posa EQUIPS PER LA CONVIVÈNCIA els identifica quan són a l’escola.

Aquesta Comissió té tres funcions clares: 

  1. Gestionar l’Espai de Convivència, l’espai de la zona de pati de Secundària, fàcilment identificable, pensat per a aquells alumnes que necessitin un espai tranquil, neutre i segur. En aquest espai, que s’inaugurarà abans de Nadal, sempre hi haurà delegats o delegades per acompanyar i ajudar-los, si cal,  observar i transmetre les situacions que puguin posar en risc la convivència positiva d’un grup o d’uns alumnes concrets i fer-ne registre per portar els casos a la Comissió.

     

  2. Assistir, un cop al mes, a la trobada de la Comissió amb la psicopedagoga del Centre i Coordinació de Cicle on s’exposaran les qüestions que preocupen l’alumnat i, també, el professorat i es consensuaran estratègies de solució.
  3. Escollir dos dels delegats de 3r i 4t per representar la Comissió d’alumnes a l’Equip de Referència de Centre.

Aquest Equip de Referència, format per Direcció i Sotsdirecció d’escola, pares i mares d’escola, alumnes de 3r i 4t de secundària, la psicopedagoga del centre, mestres i professors i personal PAS, farà seguiment de la implementació del programa aquiproubullying i és on s’informarà de les situacions de convivència del trimestre. També es recolliran aportacions per, si escau, incorporar-les al programa.