Educar en l’art
#
18 December - 2024
Educar en l’art

Article de Marc Fons & Eugènia Mestre, Caps del Departament d’Educació Visual i Plàstica de la Fundació Collserola

L’art és una eina poderosa per transmetre valors, expressar emocions i desenvolupar la creativitat dels i les alumnes. És un llenguatge universal que permet connectar cultures, potenciar la sensibilitat i fomentar el pensament crític, essencials en una formació integral.

Per això, a l’escola, educar en l’art i la cultura és molt més que instruir en història de l’art o en procediments i tècniques artístiques, sense menystenir-ne la importància, és clar! Podríem dir que l’art és com una finestra que ens obre la mirada al món, per comprendre’l i formar-ne part.

Mentre preparàvem aquest text per exposar les gràcies de l’educació artística i els valors transversals que aporta l’educació en l’art, hem tingut l’oportunitat de pensar i debatre entre nosaltres, exercici sempre enriquidor, i hem arribat a quatre afirmacions que pensem que val la pena compartir amb vosaltres.

 

L’art és una experiència i l’escola és potenciadora d’aquesta vivència

L’educació artística es presenta com un espai i un moment on les emocions, les idees i la sensibilitat conflueixen per avançar en l’autoconeixement. 

Proposar situacions i projectes col·laboratius potencia l’empatia i la responsabilitat, i resoldre’ls des de l’experimentació alimentarà la curiositat, la descoberta i la creativitat.

Portar les experiències artístiques més enllà de l’escola, i participar de situacions de  cocreació amb institucions de l’entorn proper a l’escola, permet avançar cap a una ciutadania participativa, activa, solidària i compromesa.

 

L’art ens envolta i l’escola és una guia per a descobrir-lo

L’art és i ha estat una de les activitats diferenciadora de la humanitat, ens ha permès expressar desigs, temences, creences i emocions. L’art és un testimoni de les maneres de viure al llarg del temps i en diferents espais. Aprendre a mirar i a dialogar amb l’art, a trobar-lo en cada racó i a buscar-lo en cada ciutat, ajuda a enriquir les vivències personals i col·lectives.  

La mirada inquieta i curiosa alimentada per l’art permet passar per la vida gaudint intensament de tot allò que es va trobant en el viatge de creixement personal, alimenta el sentiment de pertinença i ajuda a sembrar l’autoconfiança.

 

L’art és un llenguatge i l’escola proposa contextos perquè l’alumnat s’expressi

Sovint l’art permet expressar allò que no sabem concretar amb paraules. Plantejar les situacions d’aprenentatge com a reptes que requereixin expressar idees, i no conformar-nos només amb l’execució tècnica, mobilitza els sabers de l’alumnat i fomenta la capacitat de resoldre problemes; habilitats extrapolables a qualsevol àmbit de l’aprenentatge. 

A mesura que els infants amplien el ventall de possibilitats o vies de diàleg esdevenen persones més receptives i obertes, amb més i millors destreses per participar, per dir la seva i per entendre els altres.

 

L’art ens fa lliures i l’escola possibilita les situacions de llibertat responsable

L’educació artística propicia el pensament alternatiu i la recerca de solucions enginyoses, creatives i personals als reptes i als problemes. La naturalesa impredictible de la creació artística ajuda també a desenvolupar el pensament crític i a generar vies alternatives de raciocini. 

L’art entrena la presa de decisions, la cerca i la tria. Podem triar què ens agrada, podem opinar, podem ser usuaris de l’art des del lloc on més còmodes ens sentim. Podem decidir ser artistes, crear, expressar, denunciar o donar veu. Podem utilitzar la creació de manera terapèutica per recuperar la calma, l’equilibri o per entrenar l’atenció. Podem gaudir del temps de lleure emocionant-nos, aprenent o imaginant quan consumim art visitant exposicions o participant d’espectacles. Podem col·leccionar art, llegir-lo, escoltar-lo i envoltar-nos d’obres que ens toquin l’ànima. Podem utilitzar les destreses creatives i estètiques per emprendre projectes, dur-los a terme i imaginar futurs diferents.

Fugint de dogmatismes i des d’una posició d’enamorament profund de l’art, estem convençuts que els aprenentatges artístics a l’escola, a part de ser una part cabdal del currículum acadèmic dels infants i joves, són una meravellosa oportunitat per viure i veure el món amb una mirada activa que permet assaborir amb major intensitat les oportunitats que van sorgint a la vida.